You Are Reading

2

Suatu Permulaan

apis 31 August 2009



Dari dalam sudah kedengaran bunyi tapak kaki seseorang menghala ke arah bilikku. Berdasarkan bunyi yang semakin kuat menghampiri, aku menjangkakan beliau akan masuk ke bilikku. Jangkaan aku tepat bila tombol pintu di pusing dengan kuat.


Rupanya seorang sahabat yang aku kenali menolak pintu bilikku tanpa memberi salam lantas berkata:


“Haha..akhirnya hang buat blog jugak..haha”,kata jejaka yang berbaju purple itu kepadaku sambil menahan gelak.


Aku tersentak dengan apa yang beliau ucapkan. ”Aiseyman, macam mana plak mamat ni boleh tahu ni..geram btoi”,aku bermonolog sambil mengenggam tangan kiriku.


“Aku dah lama dah bab blog-blog ni, baru sekarang je aku tunjuk pada umum”,aku mereka ayat control sambil membuat muka macho ala-ala Brad Pitt dengan harapan beliau percaya dengan kata-kataku ini.


Beliau meneruskan gelak sinis beliau terhadap aku. Lantas aku bangun dan berdiri di sebelahnya.


“Eleh, hang pun baru buat, banyak bunyi pulak”,tambahku sinis sambil menepuk-nepuk belakang tubuh jejaka berasal dari pedalaman utara Malaysia ini.


Beliau tampak agak terkedu. Selang dua saat setengah selepas itu, kami sama-sama gelak dengan statement yang aku lafazkan tadi.


Dalam kita tak sedar, saban hari kita lihat lambakan blog yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Senang je nak buat..kejap je kot. Memang kita semua skang ni sedang mengikuti arus perkembangan teknologi maklumat..tu yang masing2 ade blog tu.


Dari perspektif Islam, tidak melarang umatnya maju dan mahir dalam arus teknologi maklumat seperti blog ni, asalkan ianya digunakan dengan baik dan tidak berniat jahat untuk menimbulkan provokasi terhadap sesiapa.


Bukanlah Al Quran sendiri telah menegaskan bahawa agama Islam bukanlah agama yang sempit? Allah ada merakamkan mengenai ini dalam surah Al Hajj ayat 78, yang bermaksud:


“Dia sekali-kali tidak menjadikan kamu dalam agama suatu kesempitan.”


Lalu terdetik di sanubari ini why not gunakannya sebagai medium berkongsi sedikit mengenai Islam.. Apa yang pasti akan ku guna kan sebagai wadah dakwah.. Kpada kwan2 yang lain truskan asalkan jangan berunsur negatif dah le..kpada kpada sahabat berbaju purple di atas tadi, truskan usahamu...hehe..

2 Ulasan..:

Professor said...

wah..alhamdulillah..satu permulaan yg baik..pengaruh SH semakin berleluasa..

norBaizuraYaso said...

Selamat meneruskan perjuangan di wasilah baru...


-Adhoul Islam LILLAH awwala-

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu