You Are Reading

0

Glory Spain!!

apis 26 July 2010
KEJAYAAN...Spain dalam aksi final World Cup 2010

Adeh awal-awal sem lagi dah serabut. Mana tak nya, sem ni pindah ke kolej baru setelah sekian lama menetap di kolej lama. Ambil masa jugak nak sesuaikan dengan keadaan baru ni, sebab tu la lama tak update blog ni. (alasan kukuh ni..hehe)

Hampir seminggu dah World Cup 2010 melabuhkan tirai dan dunia pun dah tahu siapa juara baru dalam bola sepak ni – Spain. Walaupun agak ketingalan,aku nak post jugak. Kali ni Netherlands gagal lagi..adeh. Buat penat je aku bersengkang mata tengok final ni sampai pukul 4 pagi. Argh tension2..hehe. Pasukan favorite aku kalah dengan jaringan yang tipis.

Apa pun Spain memang main smart lah. Diorng patut menang. Tapi ramalan aku tak jadi kenyataan,yang jadi kenyataan plak adalah ramalan seekor binatang ni. Nate gapo tuh?

Binatang yang dimaksudkan ialah seekor sotong kurita. Siap ada nama lagi, Paul namanya. Seluruh dunia heboh kata Paul ni bomoh yang ada kuasa menilik sape yang menang sebelum match berlangsung. Kejayaan Spain menjuarai Piala Dunia 2010 tempoh hari bertambah melonjakkan lagi nama si sotong kurita yang menghuni di Akuarium Sea Life kat Jerman ni. Hanya meletakkan 2 bendera yang dilekatkan pada bekas mengandungi makanan, Paul ni boleh memilih mana pasukan yang akan menang.

Bagi orang Islam, tidak seharusnya kita terjebak dengan permainan ini. Kepercayaan kita kepada benda-benda yang boleh membawa kita menjauhi Pencipta patut dielakkan sama sekali. Adalah mustahil kita mempercayai tilikan dari seekor binatang yang tidak mempunyai akal.

Dalam sebuah artikel yang pernah aku baca, benda-benda semacam ini sudah sebati dalam hidup masyarakat Arab jahiliyah dulu. Mereka seakan-akan sudah dibayangi dengan amalan yang syirik, tahyul dan khurafat ini.



PILIH...Paul memilih makanan dalam kotak Spain

Mengambil contoh untuk disebutkan ialah, jika mereka ingin memulakan perjalanan, mereka akan melihat gerakan seperti burung yang dilepaskan. Mereka beranggapan arah ke kiri dan ke kanan gerakan burung tersebut mempengaruhi keburukan atau kebaikan yang mungkin dihadapi dalam perjalanan nanti. Al Quran menegaskan dalam surah Al A’raaf ayat 131 yang bermaksud:
“Ketahuilah, sesungguhnya nahas dan malang mereka itu hanya ditetapkan di sisi Allah akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”

Sebenarnya Islam menyelar amalan ini dikhuatiri mencemarkan kemurnian tauhid. Dalam Islam, sesuatu kejadian itu bergantung kepada kehendak dan kekuasaan Allah semata-mata. Sebagaimana Allah rakamkan dalam surah Taubah ayat 51.
“Katakanlah: Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal.”

Setiap manusia lebih-lebih lagi umat Islam akan berhadapan dengan amalan ini tetapi jika kita bertawakkal kepada Allah dalam segala perkara yang mendatangkan manfaat dan menjauhi musibah, maka Allah menghilangkan perasaan tersebut daripada jiwa kita.
“Barang siapa yang menangguhkan hajatnya kerana al thayrah (ramalan buruk kerana sesuatu), maka dia telah berbuat syirik” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Bagi aku, pergerakaan Paul ni ke arah kotak dan bendera tu hanya kebetulan. Tentu sekali ia lansung tidak mampu mengenali bendera sesebuah negara. Satu doa yang Rasulullah ajar kepada kita untuk menjauhi amalan yang sebegini adalah:
“Ya Allah, tidak ada kebaikanMu dan tidak ada kesialan kecuali kesialan daripadaMu dan tidak ada Tuhan selainMu” (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

0 Ulasan..:

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu