You Are Reading

2

Oh Bulan

apis 03 July 2010
GERHANA...Kekuasaan Allah

Engkau laksana bulan, tinggi di atas kayangan ~ pergh, tiba2 plak teringat bait lagu ni.hehe. Kalau tengok pada tajuk entry kali ni pun macam jiwang. Ermm tapi kan kalau kita tengok bulan pun terlintas dalam kotak fikiran kita, sangat cantik dan indah di pandang lebih2 lagi bila bulan purnama. So, tak mustahil la bulan ni sinonim juga dengan wanita. Kalau orang sedang bercinta tu lagi la, wajahmu ibarat bulan la, apa lah..buktinya seperti bait lagu di atas. Hehe..

Erm cakap pasal bulan ni, aku nak kongsikan satu fenomena yang best ni. Baru2 ni ada di beritahu tentang fenomena gerhana bulan. Bila aku baca je paper cerita pasal gerhana bulan akan jadi pada 26 Jun 2010, aku dengan lajunya meng'inform'an kepada abah aku tentang ni. Abah aku ni memang minat dengan benda2 aeroangkasa ni.


Hari kejadian, aku dan famili aku standby dengan teleskop dan teropong. Lepas solat maghrib, terus keluar depan rumah. Gerhana bulan ni agak lama tempohnya berbanding gerhana matahari. Hari tu selama sejam lebih jugak kot. So, boleh la jugak tengok lama2.


Alhamdulillah malam tu cuaca cerah dan boleh nampak bulan. Tapi nak lagi jelas, guna teleskop la. Bila tengok tu memang rasa dekat dan terang sangat. Memang lah dah nama pun pakai teleskop.hehe.


Dalam suasana menikmati keindahan kejadian Allah, sempat jugak buat solat sunat gerhana. Kejadian ini mengajak kita untuk tingkatkan lagi keimanan tentang kehebatan dan kekuasaan Allah sebagai Pentadbir seluruh alam termasuk bumi, bulan, matahari dan lain2. Insyaallah.

PERHATI... Abahku khusyuk memerhati


Secara kita tak sedar, gerhana bulan yang berlaku ni adalah untuk mengingatkan manusia supaya bertaubat, memohon ampun dan sentiasa ingat kepadaNya. Kita perlu sedari dan yakini, kejadian gerhana ni bukanlah hanya sekadar kejadian alam dan putaran biasa alam, tetapi gerhana bulan adalah tanda kekuasaan, peringatan dan amaran supaya konsisten menjauhi maksiat.

Rasulullah ada bersabda,

"Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda daripada tanda-tanda (kebesaran) Allah tidak berlaku gerhana pada kedua-duanya kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kelahirannya. Maka apabila kamu melihat perkara itu maka sembahyanglah dan berdoalah sehingga kembali terang (hilang gerhana) apa dengan kamu." (Hadis Riwayat Muslim)
Mengikut kepercayaan jahiliah, mereka anggap gerhana matahari atau bulan berlaku disebabkan kematian seseorang yang besar dan mulia lalu menyebabkan bulan atau matahari bersedih dan menjangkakan sesuatu yang buruk telah berlaku di bumi. So, untuk mengelakkan anggapan salah jahiliah ni, umat Islam ni disunatkan buat solat gerhana. Tujuannya untuk menolak kepercayaan khurafat seperti diatas.

Solat yang didirikan masa gerhana ni sebenarnya untuk meningkatkan keimanan kepada Allah, disamping menanamkan pemikiran saintifik dalam budaya orang Islam. Tak la orang bukan Islam kata, kita ni tak cerdik dan tak kosisten dengan agama Islam. Malah, manusia akan sedar akan tanggungjawabnya dan berasa kerdil dan lemah terhadap keagungan Allah.
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betulah kamu hanya beribadat kepada Allah." (Surah Fussilat: 37)

TEROPONG... Aku dengan gaya bersahaja..hehe


Kalau nak tengok pada hari ni, ada yang menjadikan matahari dan bulan tu sebagai tuhan mereka. Tak kurang juga ada golongan yang hanya merasa hebatnya pergerakan bulan, matahari dan lain2 di angkasa tanpa berlaku perlanggaran, tapi gagal memahami bahawa adanya kuasa yang lebih hebat yang menciptakan sesuatu yang mereka kagumi itu. Jika ini terjadi jugak, ternyata akal manusia ni dipandu tanpa mengikut panduan agama. That’s why manusia tidak mampu mengenali Allah Maha Pencipta.

Mudah-mudahan kejadian gerhana bulan ini akan menimbulkan keinsafan, menambah serta menguatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah. Aku berhasrat semoga dalam melihat lagi fenomena yang cukup mengagumkan ni. Subahanallah..
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah bagi orang-orang yang berakal…" (Surah Al Imran: 190-191)

2 Ulasan..:

musafir said...

Subahanllah..gerhana bulan.
solat sunat gerhana buat tak ni.

apis said...

hehe..yang tu xleh bgtahu la..xkan nk heboh kot..haha pe pun mmg bes n kagum dpt tengok...subahanallah~

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu