You Are Reading

0

Hikmah Kembara

apis 26 March 2012
Assalamualaikum.

Hai, lama sudah tidak update blog. Di kesempatan masa yang ada ni boleh la amik masa jap untuk update. Sekarang ni tengok dalam Facebook, ramai betol yang post gambar-gambar pergi melancong. Ada yang pergi oversea tak kurang yang cuti-cuti Malaysia, tak kisah la pergi dengan kawan-kawan ke, family ke, macam best je pergi melancong jalan-jalan ni kan.

Aku bab-bab melancong, jalan-jalan ke tempat orang ni memang minat la. Lama sangat dah tak pergi jalan-jalan, rindu pulak nak pergi tapi kerjaya sekarang ni menjadi penghalang buat masa ni. Sebenarnya pun dalam Islam ni digalakkan melancong dan dikira sebagai satu ibadah. Allah jadikan dunia ni supaya kita sama-sama melihat dan menghayati segala ciptaanNya. Kat dunia ni, Allah jadikan tak sama iklim, kedudukan geografi, tumbuhan dan masyarakat. Sebabnya ciptaanNya cantik dan indah belaka.

Sesiapa tidak dapat menghayati dan tiada minat terhadap sesuatu pemandangan atau keadaan sehingga terbuka minda dan merasai kehebatan ciptaan Allah, itulah tanda hatinya sudah mati dan minda menjadi tertutup.

Aku suka tengok perbezaan cara hidup dan kebudayaan sesuatu komuniti tempat yang aku pergi. Opss.. tiba-tiba teringat kembali saat-saat pergi ke negara orang sebelum ni bersama-sama dengan rakan. Kat bawah ni dikongsikan beberapa keping gambar untuk ditatap bersama.


Brunei... Kat Masjid Omar 'Ali Saifuddien

Singapore... Merlion Park

Indonesia... Kat Taman Hutan Raya Bandung

China... Kat Shenzhen

Gambar ni diambil semasa mengikuti beberapa program anjuran persendirian, universiti dan organisasi lain. Tujuan apa aku dan kawan-kawan berkunjung ke sana? Akan diceritakan pada entry yang akan datang. Hehe.. Orite.. Salam


“Tidaklah mereka menjelajah di muka bumi, supaya mereka mempunyai hati yang dapat memikirkan atau telinga dapat digunakan untuk mendengar? Kerana sebenarnya bukan mata yang buta, tetapi yang buta ialah hati dalam dada.”

(Surah al-Hajj, ayat 46)







0 Ulasan..:

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu