You Are Reading

0

Berhijrahlah !

apis 21 December 2009


Assalamualaikum..

Sudah lama hamba tidak mengepost dalam blog ni..rindu plak rasanya..hehe.. sori sangat, maklum la banyak kekangan masa. Nak post je tak da tenet, bila ade tenet, tak da idea nak post plak..hehe...


Bersesuaian dengan tahun baru hijrah ni, marilah sama-sama kita muhasabah apakah yang kita lakukan sepanjang tahun yang lalu lantas meminta ampun dari Allah. Peristiwa ni menyingkap erti perjuangan sebenar Rasulullah, dihalang dalam usahanya untuk menyampaikan Islam tapi hatinya telah bersaksi untuk berdakwah hanya kerana Allah.


Dalam konteks kini, hijrah maknanya kita berubah dari tidak baik kepada yang baik dan dari yang sudah baik kepada yang lebih baik. Jika niat kita ikhlas kerana Allah, Insyaallah akan diganjarkan dengan sebaik-baik balasan.

"Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

[An Nisa’:100]

So, dengan semester pengajian kita yang sudah hampir seminggu bermula ni, Insyaallah kita buat yang terbaik untuk mendapat lebih kejayaan. Kita berusaha melakukan yang terbaik dalam cara kita belajar serta akhlak kita. Juga tingkatkan amal dalam kehidupan seharian. Barulah kita ini dikatakan muslim yang berilmu tinggi. Penuh pengetahuan di dada. Tidak menjadi fitnah kepada agama. Ikhlaskan niat, shift your paradigm!


p/s: pesanan untuk diri sendiri jugak.

0 Ulasan..:

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu