You Are Reading

4

Mencari Pelangi

apis 31 December 2009
Gambar ni aku amik masa aku nak naik bas masa balik kampung..Sempat amik



Assalamualaikum…

Masa kita sekolah rendah dulu, kita mesti belajar Sains mengenai pelangi kan? Dalam kelas dulu cikgu Sains aku pernah tanya aku...

"Hafiz, cuba bagitahu pada kelas macam mana pelangi terbentuk?". Tergiang-giang soklan Cikgu Maryani kat telinga aku sampai skang ni. Masih aku ingat nama dia sampai hari ni. Mana tak nya, dalam kelas tu aku je paling kamcing ngan dia.

Aku pun jawab, "Pelangi terbentuk disebabkan pembiasan sinar matahari oleh titisan air yang ada di atmosfera. Ketika sinar matahari melalui titisan air, cahaya tersebut dibengkokkan sehingga memisahkan warna-warna yang ada pada cahaya tersebut". Terang dan jelas suara aku menguasai ruang udara dalam kelas 6 Zamrud masa tu.

Wah, jawapan aku sebijik skema dalam buku. Ha3x.. Masa tu kita hanya mengganggap ia sebagai satu fenomena. Daripada bagaimana ia terjadi sehingga warna-warna dalam pelangi, habis semua kita hafal. Mana kita tahu sumber dia? Sains yang membuktikannya.

Keindahan warna-warni sudah cukup untuk membuat kita kagum sejenak. Masakan tidak, dah la cantik, boleh nampak plak jarang-jarang. Sehingga terdetik dalam hati, mesti ada sang pencipta yang hebat menciptakannya.

Benar, sedar atau tidak sedar, Allah telah nyatakan dalam Quran telah berkurun lama.

”Tidakkah kamu melihat bahwasanya Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami hasilkan dengan hujan itu buah-buahan yang beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang beraneka macam warnanya dan ada (pula) yang hitam pekat.”
(Fatir: 27)

Inilah bukti kekuasaan Allah, sudah cukup membuatkan kita merasa rendah diri dan lemah terhadap kehebatanNya. Subhanallah…

4 Ulasan..:

mr-professor said...

"Tergiang-giang" => terngiang-ngiang la apih..

Mashizaki Keikan said...

kitab tauhid ka?

chuckPalakian said...

ntah apih..ejaan dulu dpat brpa???
hehe

apis said...

lebih kurang la tu...janji ade giang2 bunyi die..hehe.. ejaan dapat A+ masa taski..knape?hehe..

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu