You Are Reading

0

Erti Sebalik Valentine Day

apis 14 February 2010


14 Februari setiap tahun merupakan hari yang di anggap keramat oleh pasangan-pasangan yang sedang berkasih sayang. Hari tersebut dikenali sebagai Hari Valentine. Namun apa yang menjadi persoalannya dan menimbulkan kebimbangan dikalangan ulama’ kini adalah keghairahan sesetengah umat Islam terutama remaja yang menyambut dan meraikan kedatangan hari tersebut. Apa yang lebih membimbangkan ialah mereka yang menyambutnya tidak tahu sejarah dan asal usul sebenar disebalik Hari Valentine.

Terdapat beberapa pendapat mengenai sejarah Hari Valentine. Salah satu daripadanya yang ingin aku kongsikan, menyatakan pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian. Jadi mereka2 ni telah dipenjara serta diseksa kerana pendirian teguh untuk terus menganuti Kristian. St. Valentine salah seorang yang amat setia menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjara Cladius II. Walaupun St. Valentine dipenjara, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan pulak. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine dihukum bunuh pada 14 Februari.

Pengorbanan yang dilakukan oleh St. Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Adalah satu penghinaan bagi umat Islam sendiri yang secara terang mengagung-agungkan budaya dan perayaan agama lain. Rasulullah sendiri berusaha untuk mengelakkan agama Islam daripada perkara-perkara yang sama dengan agama yang lain. Rasullah pernah bersabda:

"Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut"
(Hadis Riwayat Abu Dawud)

Jelas prinsip yang cuba diterapkan Islam supaya dipandang tinggi dan dihormati sangat tegas dan tiada kompromi lagi. Apa yang turut dikhuatirikan, sambutan Hari Valentine ini turut disertakan dengan anasir-anasir yang jauh bertentangan dengan syarak dan nilai sebagai orang Islam apatah lagi kita sebagai mahasiswa terpelajar. Tidak dapat dinafikan sambutan Hari Valentine ini sebenarnya mendekatkan dengan perzinaan sedangkan Allah SWT menyeru kita untuk menutup seboleh mungkin ruang yang boleh menyebabkan terjadinya perzinaan. Firman-Nya:

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)" (Al-Israa':32)

Dalam hal ini, para ulama’ telah bersepakat dan merumuskan bahawa meraikan Hari Valentine adalah haram bagi seluruh umat Islam. Dikhuatiri akan memesongkan akidah dan menjauhkan diri daripada Tuhan. Bapa Paderi Sedunia Tahun 1935 bernama Zeumer pernah mengatakan,

"tugas Kristianisasi bukanlah memasukkan Islam ke dalam Kristian tetapi cukup sekadar menjauhkan mereka dari Tuhan mereka"

Sedar atau pun kita tidsk sedari, inilah perancangan yang telah direncana oleh musuh Islam. Sesetengah umat Islam kini mula diracuni oleh rancangan jahat serangan pemikiran oleh kaum kafir. Dan ini adalah satu contoh serangan senyap melalui minda untuk menjauhkan daripada Pencipta kita. Kekuatan umat Islam adalah bertunjangkan kepada keteguhan berpegang kepada Al Quran dan Sunnah. Lalu timbullah rancangan jahat bertujuan menjauhkan umat Islam daripada memahami kalam Allah dan mengamalkan sunnah Rasulullah. Perkara ini telah disedari oleh bekas Perdana Menteri Britain, William Gladstone puluhan tahun dahulu yang mana menyebut:

"selagi Al-Quran dihayati oleh orang Islam, maka Eropah tidak akan berjaya selama-lamanya"

Apa yang ingin di sampaikan ialah kesedaran bahawa Hari Valentine ini adalah salah satu taktik kotor dan jahat untuk menghancurkan Islam secara senyap. Islam menggalakkan umatnya kasih-mengasihi sesama sendiri sepanjang waktu dan bukannya meletakkan dan menetapkan pada hari-hari tertentu. Jika kita lihat dari konteks dalam Islam pun jika kita tidak bertegur sapa dengan saudara seIslam selama tiga hari berturut-turut pun, hukumnya sudah jatuh haram. Jadi amalan atau budaya dalam Islam sendiri jauh lebih baik dan sudah terbukti. Allah ada merakamkan dalam Al Quran, Islam mempunyai perayaannya yang tersendiri yang patut diraikan oleh umatnya seperti Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha. Sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

"Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus."
(
Al-Hajj : 67).

0 Ulasan..:

 
Copyright 2010 Dengan NafasMu